selamat datang

KEDAI BUKU PERINTIS PUTRA PERDANA

maaf ye nak tulis sikit.kemudian fikirlah

  1. seorang ini.dalam majlis kawin.dipelawa oleh rakannya untuk makan bersama.jawabnya",oootak pe.terima kasih.saya sebenarnya puasa.direct 3 bulan.nak posa ramadzan tak lama lagi".sambil matanya meliar kekiri kanan.saya terperasan sebab dia didepan saya.saya meneliti wajahnya.memang jelas ternampak dua tanda hitam didahinya.tapi ayat y ang terkeluar dari mulutnya membuat saya terdiam dalam hati.saya tak mau menulis disini apa yang saya fikir......
  2. nama seorang jiran.dia menegur saya bila saya dalam satu majlis agama disurau."hang ni lama tak mai surau.orang bizness.sibuk cari duit.dah kayalah tu.duit tu tak bawa kekubur.mailah join kami.jangan datang time ada majlis makan je."aku menjwab pendek.dgn gaya raja lawak"hang patut bershukur sbb hang tengok aku ada kat sini.nampaknya semalam hang seru nama aku kut"tapi dalam hati memang agak terasa."salahlah aku berbizness dan masa aku dah ditetapkan disitu.aku nampak satu kotak disatu sudut. yang tertulis perkataan DERMA.dalam hati aku berbisek skurangnya aku masih boleh berbangga sebagai seorang pemberi.
  3. di kedai.seorang pelanggan lelaki dengan pakaian ala rempit dan penampilan seperti tidak terurus datang untuk photocopi .kemudian keluar tanpa membayar.sejam kemudian dia datang semula dan membayar 10 sen "katanya maaf saya terlupa bayar td,saya terdiam dan dalam hati memuji sikap lelaki yang sanggup berpatah balek walaupun dia sudah jauh memandu.hanya kerana 10 sen..
  4. dikedai.seorang bapa sanggup menampar anak perempuannya yang menanggis hendak membeli buku cerita(buku colouring dan cerita)dan menheret anaknya dgn kasar keluar dari kedai.bapa yang berpakaian kain pelikat,dan baju melayu serta kopiah .membuat saya terkilan.Saya tak mampu menegur.tapi amat sedih.
  5. dikedai.seorang suami yang ala ala apa saya tahu....datang dengan isternya yang berpijama tidur.baju yang menampakkan pusat serta menampakkkan alur dadanya.pijamanya yang nipis menampakkan seluar dalam dengan begitu ketara.selepas dia keluar saya berkata kepada staff lelaki saya.suami dia tak maluke....atau dia bangga.
  6. seorang adek.menalipon dan meminta pinjaman kerana terdesak.dulunya dia marahkan saya keranakatanya sayater kejarkan duit.katanya duit tak kan cukup sampai bila bila.
sebenarnya cerita picisan begini memberi saya ilmu untuk menydarkan tentang nafsu hati.

Category:

6 comments:

SEKALUNG BICARA said...

salam..

1) Meraikan sahabat atau tetamu lebih baik dari kita berpuasa sunat.

2)Jangan kita cepat menghukum kerana kita tidak beramal, kerana amalan kita bukan manusia yang menntukannya.

3)Lihtlah jangan pandang pada rupa dan pakaian. kerana belum tentu yang elok itu berkualiti.Mulia hati pemuda itu zeza.

4)Menunjukkan sifat kejam terhadap anak2.kalau anak tidak menghormati kita kelak jangan salah kan orang lain. Jadilah ibubapa yang penyayang.

5)Itu saya no komen... terpulang kepada akhlak individu tersebut...

6)Biasalah manusia boleh berkata apa saja .. biarkan lah saja zeza..

sebenarnya apa yang saya tulis ni mungkin tidak tergambar kan oleh pemikiran u zeza dan ini pendapat saya aje... maaf lama saya tak komen kat blog u zeza.....

Fared Isa said...

salah ukhwah..

very nice blog...

simple and very fun... =)

C L J said...

Rupanya terpacak disebuah kedai buku adalah satu peluang untuk mengumpul berbagai kesah mengenai manusia. Terkandung dalam kesah kesah itu berbagai nilai yang barangkali dapat dikembang menjadi persembahan menarik untuk dapat memberi petunjuk pengajaran kepada mereka yang sudi memahami. Kenapa tidak puan kumpulkan kesah kesah dari pengalaman itu dengan ulasan dan olahan sendiri sambil diselamatkan identiti terlibat. Potensi besar untuk menjadi novelis produktif.

zeza said...

salam clj
terima kasih kerana sudi memberi komen diblog saya.saya rasa gembira tulisan mendapat tempat disini bersama respon yang boleh memberi saya satu ilusi...
pada saya rezeki bisnes bukan dari segi material saja tapi mengolah kepada semangat spritual yang tinggi,
menilai sikap manusia yg pelbagai.
menguji kesabaran dan menyelesaikannya
memberi keselesaan kepada masyarakat setempat,dan banyak lagi nilai murni yang boleh ditauladani.
insyallah semuga semangat menulis saya boleh digerakkan....

zeza said...

sekalung bicara.

seperti kata2 awalan saya.ANDA AKAN LEBIH PEKA KIRANYA TIDAK BERPERANGSANGKA DAN ANDA AKAN LEBIH MEMAHAMI JIKA MELIHAT DENGAN MATAHATI

PENAWAR HATI IALAH YANG TUNDUK BERISI
PAYAHNYA KITA UNTUK MENDAPAT NIKMAT MEMBERI,,,KITA SELALU DIBAYANGI RASA YANG TINGGI.

zeza said...

SALAM FARED ISA.
TERIMA KASIH SUDI SINGGAH KEBLOG SAYA..MUGA YANG BAIK DAPAT KEBAIKKAN YANG SEBALEKNYA DIJAUHI.

Post a Comment