selamat datang

KEDAI BUKU PERINTIS PUTRA PERDANA

lawan kepada segar

kata dia aku nampak layu.tidak segar.mcm bunga plastik...aku cuma senyum.biasalah dah tua kataku,
kata mereka aku sesekali nampak segar.mcm pokok tak jumpa air....aku senyum juga...biasalah air dah naik....kena jimat..

kata dia dan kata mereka...pada aku sama saja.tidak segar..mata aku nampak kuyu.jalan aku tak secergas dulu.ketawa aku pun macam terpaksa...ye sememangnya aku jarang ketawa pun..
aku layu.kuyu dan tidak segar......kenapa?

aku tertanya juga ,,kenapa aku tidak sesegar dulu..apakah yang menyebabkan aku jadi layu..

hmmm sekarang aku sedang berjuang untuk mencari apa yang menyebabkan aku jadi layu.dan kembali menjadi segar seperti dulu....

seperti kata dia"dulu saya tengok kamu happi....sekarang mcm tengok tapai basi."
tiba tiba teringat ungkapan seorang ulama itu.....cilake....

aku tak tahu perkataan itu untuk siapa.untuk diri sendiri? ye mungkin.


jam 12.16mlm..baru balek dari jumpa orang...

Category:

5 comments:

cagaralam said...

blog saudari dilinkan ke cagaralam tq

Anonymous said...

Salam.Kalau nak jadi segar jangan jadi melayu huhu sebab me layu :-)

zeza said...

sy nak jadi melayu yang segar.dan sentiasa segar.macam bunga melur yang boleh mengharumkan setaman bunga plastik.salahkah jadi melayu yang tak layu....sy tengok org melayu jalan macam pengantin je....
jarang tengok org melayu jalan macam kena kejar anjing.....tak mcm org cina jalan.....layu..dan cergas...
hmmmm sy tujukan ayat2 ni untuk diri saya....sbb ramai org kata saya seorang yang lemah lembut....
heheheh betul ke....

zeza said...

salam cekeraalam..
terima kasih kerana sudi....

cagar alam said...

zeza,
jangan malu jadi melayu,bangsa yang Tuhan muliakan. Selagi kita sedar akan kekurangan bermakna kita akan jadi kuat. Manusia yang sedar akan kelemahannya adalah manusia kuat, segar dan berupaya.Manusia yang lemah dia tidak tahu dia lemah.

Post a Comment