selamat datang

KEDAI BUKU PERINTIS PUTRA PERDANA

etika jumpa barang


kalau jumpa barang orang apa perlu kita buat?kebas,atau buat tak tahu saja.Misalnya kalau jumpa purse atau wallet yang tercicir perlukah kita mengambil kesempatan atas nama rezeki terpijak.

sebenarnya saya rasa kesal dengan sikap orang kita.Melayu yang mengaku islam.tinggal dibumi malaysia yang ugama resminya beragama islam.lihat gambar ini diatas ini.

dah jatuh ditimpa tangga.Sudahlah berlaku kemalangan.duitnya juga dikebas orang.malang bertimpa timpa.mesti pemandu ini didakwa atas kecuaian memandu atau dibuang kerja atau diminta menggantikan jumlah yang hilang itu....

terus terang saya katakan,sikap mencuri secara terang terangan ini tidak ditegur oleh pihak yang tertentu.apatah lagi yang melaung laungkan slogan islam.rakyat mesti dididek beretika ketika berdepan dengan situasi begini.ini bukan rezeki terpijak..duit itu tetap orang punya.apatah lagi disaat dia menghadapi kesusahan begitu.

berapa sangat dapat dikutip .10 rm 20 rm atau 50 rm...atau lebih..apapun ia bukan rezeki yang halal,kalau duit itu dibelikan makanan dan jadi darah daging anak isteri fikirkanlah kesannya.atau inikah yang dibanggakan oleh seorang ayah kepada anaknya"lihat ayah banyak dapat duit shiling tadi...apakah respon anaknya?inilah didekan kepada generasi kita.Mengambil barang orang tanpa rasa bersalah........

salam hormat dari kbp

Category:

0 comments:

Post a Comment