selamat datang

KEDAI BUKU PERINTIS PUTRA PERDANA

hai sipanjang tangan


anda tahu...tak?

orang yang panjang tangan ,akalnya panjang juga.otak ada tapi dia pikiaq benda senang je.senang nak hidup.begitulah aku mengenali sipanjang tangan yang tersangat baik hatinya memberi pahala yang kena redza.

kes 1)sipanjang tangan ni....kecik je orangnya.sama tinggi .bezanya saiz dia (s)curi marker pen sebanyak mungkin dan disumbatkan dalam topi kaledar.lalu keluar dengan girangnya.Staff aku yang berganda dari dia tengok je....Takut katanya...

kes 2) sipanjang tangan....baca majalah free.mata 360 berpusing.survey alam keliling.masa ditetapkan waktu orang tiada.buat buat gila.gelak kuat kuat biar staf takut dan panek.sambil tu ambik apa yang dia target.pisau lipat yang kecik.buat ancaman.staf dah kecut perut..gelak gelak sambil kaut barang masuk dalam beg.Akhirnya berjaya keluar dengan suka hatinya...staff hanya diam.takut.

3)budak sekolah.pompuan.tingkatan 1.ambik pencil box 5 atau 6 biji.masukkan barang lain dalam pencil case.pencil eraser.sharpener atau senada dengannya.janji boleh sumbat.Ini otak memang bisness.jual murah dengan kawan.alasan ayah susah.jual barang curi.....dapat tangkap.
menanggis malu.rela masuk lokap daripada diberitahu pada ayahnya.sebb...dia pernah dipukul dgn teruk waktu kecik sbb mencuri...

4)ini sipanjang berkumpulan.bukan racist..ini kerja india.bapa tukang sibuk kan staff.tanya itu ini.beli tidak.anak anak seluk barang masuk poket...mak tukang tengok.akhirnya berjaya keluar dengan bangganya.sbb dapat curi kedai melayu....pooorah cit pigidah...mau je aku sumpah 44 hari sembelit.

5) masa staff bergiliran solat.suruh staf photostat kat belakang.depan tinggal.masa tu masuklah barang dalam beg.banyak banyak.upah photostat 1.00.nilai barang ccuri 50,oo.jual untung 100 .00.kberjaya keluar dengan seronoknya dapat tipu ...

sekecik budak 4 tahun.tangan pendek pun panjang juga tangannya.curi eraser.ada gambar kartunn.akal pendek.kena tangkap kurung sehari kat kedai .sampai makbapanya datang.bila tanya siapa ajar curi..katanya abang....

banyak lagi kes kes tak tak dapat nak ditulis disini.Bila buat repot polis.polis tanya kita nape tak tangkap..alahai....macamla kita jacky chan...

tapi ini aku tak boleh lupa..seorang panjang tangan...datang naik kereta.masuk dalam kedai mencuri....dapat tangkap guna khikmat jiran sebelah kedai.panggil polis.polis datang jalan kaki.sebb tak jauh sangat.sitangan panjang bawa polis tu kebalai dengan keretanya.selamba siot.

risiko perniagaan,rezeli melimpah dan mengalir mengikut adatnya.sabar dan redha sajalah.bukan rezeki kita.namun sikap sipanjang tangan ni kalau dibaiarkan boleh rosak masyarakat kita.tidak rasa bersalah maknanya iman tipis dan gelap hati.kenapa gelap hati
tanyalah.......diri sendiri.



Category:

2 comments:

Perjuangan Bangsa said...

mmg nak kena sebat la pada yang mencuri tu

kedai buku perintis said...

yang panjang tangan,boleh pendekkan tangannya...tapi nak pendekkan tangan budak.....alahai.....
yang curi hati orng mcamana pula...
yang tercuri .....

Post a Comment