selamat datang

KEDAI BUKU PERINTIS PUTRA PERDANA

Delimma


Marah
sehabis rasa berbuat baik.Cuba puaskan hati dengan sekadar termampu.Namun dimana harganya bila nilainya bagai kain buruk dibuat pengelap kaki.Tidakkah ada sekecil perasaan bahawa"menyusahkan orang lain itu akan berbalek pada diri sendiri.Tidak kah terlintas bahawa ia amat menyakitkan hati orang yang cuba memberi sedikit kebaikkan pada masa terdahulu.

Namun perasaan ini didiamkan dengan selamba.Tidak ada apa apa.Walaupun sedih dan susah hati .Cuba memujuk"ia amat kecil untuk menjadi beban fikir,Bukan salah sesiapa dan terima ia dgn redha dan pasti ada hikmahnya.Raikan kesedihan ini dengan senyuman dan hati yang jerneh.

Kecil hati
Mengaku.memang kecil hati.Terkilan dan rasa sedih.Kalau harapan itu sudah dipaku bukan mudah untuk mencabutnya semula.kecuali melihat ia makin berkarat dan hilang dalm kereputan begitu saja.Berapa lama?Itulah nilai kesakitannya yang dimakan masa...

Bagaiman nak membesarkan hati ? Raikan juga dengan rasa shukur.Bermain dengan percaturan sendiri.Nilaikan peribadi dan hakikat hati .apakah cukup sempurna?
Tentu sahaja tidak.Maafkan Dia dan berikan penghargaan atas kesempurnaannya yang kita nampak ada pada dirinya serta tidak ada pada diri kita...Lihat bahawa perasaan kecil hati ini akan menjadi lega..

Rasa ingin menanggis
kalau perlu, menanggislah.Tak rugi .Ia melegakan dari sudut perasaan dan mengurangkan tekanan.Cari kawan dan berluculah.Muga ketawa juga dapat menlunyaikan rasa sedih.
Sedih harus ada untuk setiap insan.Ada lagi orang yang lebeh sedih didunia ini"..Gajah pun boleh sedih kalau matanya yang sepet itu melihat perempuan tua beremdam disungai bersama anak anaknya"(?)...apatah lagi pada emosi manusia yang lemah...

Kerana ada perasaan ini..memterbalekkannya adalah suatu jihat kecil berkenaan hati.Muga termasuk dalam golongan mahmudah.Aminnn.

Category:

0 comments:

Post a Comment